Sunday 8 December 2013

Cinta tanpa syarat



“ Aku yang selalu ada di sisi dia.. tapi dia tak pernah hargai aku.. Tak kira dia susah atau senang.. aku sentiasa ada untuk dia.. dari sekecil-kecil hal.. hingga sebesar-besar masalah... aku sentiasa ada untuk dia.. di saat dia gembira.. atau di saat dia sengsara.. di saat dia sihat... atau ketika dia sakit.. Aku tidak pernah jemu berada di sisinya.. tapi dia..” Dia mengesat airmata. Jatuh cinta pada lelaki itu membuat dia berkorban macam-macam. Aku tahu hal itu.. tahu sangat.
Aku mendengus perlahan.
“ Kau cintai dia tanpa syarat?” ujarku. Dia menoleh kepadaku. Melemparkan pandangan sedikit jengkel dan selebihnya geram. Seolah-olah aku sedang memerli kata-katanya tadi.
“ Apa kau tak yakin.. ?” Tanyanya. Aku jungkit bahu.
“ Kalau kau iklas sayang dia.. tanpa syarat.. kau tak usah ungkit apa yang pernah dan sudah kau buat.. kau korban untuk dia..” Riak wajahnya berubah.
“ Atau sebenarnya kau mahu dia membalas semua pengorbanan kau.. ?” tanyaku merenung ke matanya.
“Usah berkorban terlalu banyak jika kau ingin ungkit hal itu sebagai tanda cinta kau pada dia..” Dia tidak menyahut kata-kataku, tapi yang aku tahu.. aku mungkin saja sudah mencalarkan hatinya. Maaflah kawan.. aku cuma bicara apa yang aku fikir saja..
“Aku hanya manusia biasa… hakikatnya.. iklas itu tidak semudah yang kita ungkapkan..” perlahan dia bersuara. Aku hampiri dia.. rengkuh bahunya.
“Apa yang aku ada untuk kau.. adalah kata-kata yang mungkin telah menyakiti hatimu.. dan juga pelukan ini..” Ujarku sambil meletakkan telapak tanganku ke ubun-ubunnya. Dia tersenyum.
“Bicaramu memang bisa bagai racun.... tapi aku terima kau seadanya.. jadi aku terima saja bisa racun yang kau hamburkan..” dan dia ketawa. Aku turut ketawa.. melihat dia ketawa seperti itu, aku rasa seperti menerima piala pinjaman. ya. aku berjaya buat dia ketawa, untuk kali ini. Tapi aku tahu.. yang buat dia bahagia.. hanya dia tu. lelaki yang seorang itu. yang masih tidak 'melihat' seseorang yang setiasa ada untuk dia. Si bodoh yang terus percaya pada cinta tanpa syarat.

1 comment: