Sunday 20 October 2013

Hitam



Aku terjaga. Aku mimpikan dia lagi. Bayangan wajahnya yang membeku masih begitu pekat dalam kotak ingatanku. Benar-benar memberi satu kesan yang menyakitkan. Aku seperti terdengar bisikannya.
“Selamat datang ke duniaku”
 Dadaku berdebar aneh. Terasa ada seseorang sedang memerhatikanku ketika ini. Pantas aku menoleh ke arah jenjela yang terbuka. Bibirku ternganga. Dia sedang merenungku dengan senyuman yang terlalu misteri untuk diterjemahkan.
“ kau?” tanyaku kaget. Dia mengangguk dengan riak muka kemenangan.
“Ya aku.. Mulai kini kita.. aku akan selalu bersamamu..” katanya dengan nada gembira.
“Tidakkkkk!” jeritku marah. Cukup sudah aku lihat dia yang menyedihkan itu. Aku tidak mahu lagi masuk campur dalam dunianya yang kusut masai itu. Dia terlalu serabut! Tidak boleh di selamatkan lagi!!
“ Aku akan selalu ada dengan kamu.. usah mengelak lagi” Katanya tegas. Dia bangkit menghampiri dan aku seperti terkaku di tempatku. Dia menyeringai.
“Usah takut…” Dia menerkam memelukku. Dingin. Tubuhnya dingin sekali. Entah kenapa airmataku mengalir kesedihan bila merasakan tubuhnya yang dingin itu. Aku tahu hatinya lebih dingin dari itu.
“ Kenapa kau menangis?” Katanya marah
“Kenapa kau begini? Kenapa kau mahu bawa aku ke duniamu yang kucai kacir itu? tempat ku di sini.. bukan di duniamu yang HITAM..” kataku hampir tersedu.
“ Sebab kau sayang padaku.. sebab kau! Hanya kau yang mahukan aku!!” katanya dengan sayu. Bibirnya pucat membiru. Airmataku gugur dan menitis ke jari dinginnya yang sedang mengusap pipiku.
“Lihat..” Katanya sambil menarik ku ke depan.
“ Lihat…” bisiknya lagi. Aku melihat dia di dalam cermin. Matanya bergelang hitam. Bibirnya pucat membiru. Dia kelihatan sungguh teruk. Rambutnya berantakan.
“ kau kelihatan teruk” kataku terus terang. Spontan dia mencebik.
“ Semua itu salahmu..” tuduhnya. Aku mengeleng. Aku menyentuh cermin… gambaran dia bersatu dalam cermin itu. Bersatu dengan bayanganku! Ah.. aku lupa beritahu.. dia itu aku!!

5 comments:

  1. kusut masai baru bangun dari tidur. mimpikan hantu la tu.

    *penceritaan yang menarik. Nong Andy dah pernah hasilkan buku ke?

    ReplyDelete
  2. Terima kasih datang kunjung sini Faarihin. Dan baca tulisan saya yg x seberapa.
    Saya penulis amatur saja. Mana ada pernah hasilkan buku..


    Nong andy

    ReplyDelete
  3. Setiap dari kita punya sisi gelap yang huru-harakan hidup sendiri.

    ReplyDelete