Thursday 10 October 2013

Semalam



Semalam, aku lihat dia menangis lagi.

Kenapa adik menangis?” Aku keluarkan soalan. Tapi ah, tentunya dia tak mampu mendengar.

Abang tengoklah… dia buat adik menangis lagi. Sekali lagi. Tak boleh ke abang  pergi marah dia? Pergi marah dia.” Tiba-tiba sahaja dia bersuara ibarat aku ini berada di depan matanya. Dan ya, dengan tangisan.

“Kenapa dia buat adik macam ni? Apa dosa adik pada dia? Adik tak buat apa-apa pun. Tak usik pun dia. Pergilah marah dia. Abang pergi cari dia  di ‘sana’ dan pergi marah dia.” Aku dengar saja apa yang keluar dari mulut dia.

Aku senyum sambil menggelengkan kepala. Maaf, aku tak mampu untuk tunaikan permintaannya yang itu. Siapa ‘dia’ yang adik ceritakan itu, aku tahu tapi aku tak mampu laksanakan apa yang dia mahukan. Itu di luar kuasa aku. Semuanya DIA yang aturkan. Aku di sini kerana DIA. Di sebelah dia.

Kenapa abang tak muncul lagi? ‘Berbual’ lah dengan adik macam waktu tu….” Sekali lagi dia bersuara dengan air mata di pipi. Dan aku hanya mampu mengukirkan senyuman yang dia tak mampu lihat. Dunia aku dan dunia dia berbeza.

Aku selalu ada untuk dia. Selalu dengar luahannya. Tapi aku tak mampu memberi  atau menunjukkan sebarang petanda yang aku sedang mendengar apa yang dia ceritakan pada aku. Aku tak mampu lagi berbual dengan dia seperti dulu. Itu untuk ajar dia terus tabah. Jadi, aku harapkan sahaja, dalam apa jua, mengadulah pada DIA. DIA maha mendengar dan Maha Memahami. DIA yang aturkan hidup dia sekarang ini.

Ah… siapa aku? Aku adalah abang yang akan berada di sisi adiknya setiap kali dia menangis. Yang tidak kelihatan tapi dipercayai wujud bagi dia. Dan wanita yang menceritakan perihal aku pada dia. Terima kasih untuk itu.







2 comments: