Saturday 28 September 2013

Masih Cinta



Masih cintakan aku?” Aku soal padanya.

Kau rasa?” Dia jawab soalan aku dengan soalan. Dan aku cuma senyum tawar sahaja.

Aku rasa ya.

Bagaimana kau pasti?

Aku ikut gerak hati.” Aku lihat dia ukirkan senyuman sinis tatkala mendengar jawapan aku yang ini.

Pernah lihat hati aku ketika itu?

Aku menelan air liur. Tidak tahu sama ada patut dinafikan atau diiyakan sahaja.

Jika kau tak lihat hati aku yang kau lukakan itu, tidak perlu berlagak seolah kau tahu semuanya.”

Aku dapat kesan nada marah dalam ayatnya itu. Aku pandang wajahnya, memandang tepat ke arah anak matanya yang berwarna coklat itu, tapi dia alihkan wajahnya dari aku. Dia memalingkan tubuhnya sebelum melangkah pergi.

Jikalau aku katakan YA? Ya, aku lihat hati kau yang aku lukakan itu.” Aku lihat langkahnya terhenti sebelum dia kembali memandang ke arah aku.

Kalau…” Dia ukirkan senyuman sinis. “Tapi kita berdua tahu, kau tak lakukan itu.”

“Tapi, aku dapat rasakan, bukan melihat.”

Sekali lagi dia ukirkan senyuman sinis. Senyuman yang penuh dengan rasa benci.

“Kau tak tahu apa-apa tentang aku.”

“Tapi aku tahu kau terluka sebab aku.” Aku lihat dia mahu mengankat tangannya, mahu menampar aku, tapi dia tak lakukan itu. Dia jatuhkan tangannya kembali dengan senyuman sinis dilontarkan pada aku sekali lagi.

Jika sakiti aku mampu buat kau tenang, lakukan saja,” Aku katakan itu pada dia. Air matanya mula jatuh. Dia pandang aku sebelum mengesat air matanya. Dan dia kembali memalingkan tubuhnya, melangkah pergi.

 “Biarkan aku rawat hati kau yang aku lukakan itu,” aku bersuara sekali lagi. Sekali lagi langkahnya terhenti sebelum dia memalingkan tubuhnya ke arah aku.

Begini sajalah, kalau kau mahu rawat hati aku yang kau lukakan itu, minta saja pada DIA. Sebab aku sudah serahkan hati aku yang kau lukakan tu pada DIA. Tapi tentunya DIA tak akan bagi,” ujarnya dengan sinis sebelum melangkah pergi. Dan aku hanya mampu mengeluh melihat pemergiannya.

Dan tiba-tiba sahaja, hati aku sakit. Yang teramat! Dan saat itu juga, aku tertanya-tanya adakah ini balasan dari DIA sebab menyakiti hati dia? Dan saat itulah aku juga tahu, dia masih cinta pada aku. Cinta yang telah buat dia sakit.



2 comments:

  1. Sememangnya DIA harus turunkan kesakitan yang sama seperti 'dia' itu. Barulah 'aku' itu sedar betapa terlukanya 'dia' itu dengan 'aku"

    What goes around comes around.

    ReplyDelete