Friday 14 February 2014

Jahanam


Dadaku berombak kencang, serasa mahu pecah.Tak sengaja melihat gadis kesayangan melentok manja di bahunya-sahabatku. Aku perlahan mendekat, memastikan yang aku tidak di tipu mataku sendiri.
Seperti terkena kejutan elektrik, mereka berdua bingkas dan menjauh bila menyedari aku. Ya.. Aku yang sedang terkaku. Cuba menahan nafas.. Cuma untuk berfikir.. Cuba untuk mencari jawapan.. Dan cuba untuk bangun.. Jika ini adalah mimpi.

"katakan aku hanya salah sangka.. Ini salah faham saja" kataku dengan nafas yang tersekat-sekat. Dengan gelora di dadaku bagai dibadai puting beliung.

Si gadisku menunduk dan mengeleng perlahan.

"aku akan jelaskan semuanya.." celah sahabatku yang jahanam itu.

"tidak!!!!!!"

Satu tumbukan hinggap ke mukanya. Ia bagai di hayun syaitan. Bertubi-tubi lagi datang kemudian. Aku sedikit pun tidak berdaya menahan tanganku sendiri. Dia cuba mengelak tetapi sedikit pun tidak membalas. Gadisku memekik meminta aku berhenti. Aku berpaling dan hampir saja melayangkan tanganku ke wajah si gadis kesayangan yang telah menjadi racun!

"jahanam.. Apa semua ini" bentak ku. Lelaki itu ku belasah lagi.

"aku bersalah.. Aku yang bersalah.. Lepaskan dia,.." rayu si gadis padaku. Seperti menuang garam
ke dalam luka ku. Rayuan itu membuktikan yang aku sudah pun kalah dengan teruk meskipun lelaki itu berjaya ku kalahkan dengan penumbuk ku. Aku berhenti dan menyuruhnya diam.

" sudah.. Aku tak mahu dengar apa-apa. Sudah jelas semuanya" aku pergi.


*************

Dari jauh aku lihat sepasang kekasih yang jahanam. Mantan kekasih.. Dan bekas sahabatku. Si dia ternyata kelihatan bahagia. Senyumnya lebar dan iklas. Aku menyumpah dalam hati. Tiba-tiba satu bisikan terdengar di kepalaku.

"lihat dia.. Pernahkah kau buat dia gembira seperti itu?" tanya bisikan itu.
"lebih dari itu.." Bentak ku membalas bisikan itu. Mendengus kasar.
"benar?" tanya bisikan itu lagi.

Aku ,mengeluh. Mungkin sekali dua aku pernah abaikan dia.. Sebab aku sibuk dengan persatuan dan kerja sambilan. Tapi aku tak pernah lupakan dia..

"benarkah begitu?" tanya bisikan itu lagi bernada sinis

"Tentulah!!"  marahku.

Dan kemudian bisikan itu kedengaran ketawa. Ketawa yang sungguh menyakiti hati. Menjengkelkan. Mencarik-carik isi dada.

"lihat..." ujar bisikan itu. Dan aku melihat ke dalam kotak rakaman dalam kepalaku. Ketika aku meminta sahabatku yang jahanam itu menyampaikan pesananku kepada si gadis, yang aku sibuk dan menyuruhnya memujuk gadis itu agar memaafkan aku kerana membatalkan temujanji. Aku melihat kembali... Aku hulur wang pada si jahanam itu untuk membeli kuntuman bunga buat si gadis itu.. Dan menyampaikan bunga itu untuknya sebagai tanda maaf kerana kesibukan ku... Satu persatu di ulang tayang lalu menunding kepada ku. Aku menahan nafas.. Mengeleng.. Menafikan.

"bagaimana?" tanya bisikan itu lagi.

Aku menghempus nafas yang ku tahan itu dengan kasar. Jahanam!

Jahanam. Jahanam.. Jahanam...

Akukah yang punya salah?









3 comments: